Monday 4 May 2015

Experiencing China : Beijing ~ Xian (Episode 3)

Hello dan Assalamualaikum dunia..!!!

Sekejap je cuti abes sekelip mata,tapi satu entry pun tak siap lagi. Lahai. Banyak lagi kot rasanya entry nak kene buat..So,aku bajet kalau dapat siap 2 entry,elok sangat dah.Tanpa melengahkan masa,sekarang,kita start enjin.Jom kita racing.Vroom vrooom!!(bukan MYVi ohkey!!)hahah..

24th Oktober 2013

Experiencing China : Beijing ~ Xian (Episode 3)


Hari ini merupakan hari terakhir aku di Beijing.Tiket aku ke Xian pukul 7.50 malam.Kami bercadang nak start gerak lepas adik-adik ni abes kelas (tengahari).Bolehlah kami lunch sama-sama before sesi selamat tinggal.Dalam pukul 12.00 gitu,Fiza and the geng sampai di pintu dorm.Kami kata nak lunch sama-sama,so dorang bawak kami ke restoran sebelah university.Di jamin halal..ahahah..Time order,kami serahkan 100% kat adik-adik ni.Bila kami nak bayar,dorang kata nak belanja.Jeng,jeng.jeng!!Walaupun rasa macam serba salah,tapi rezeki dah datang,amik jela kn.(dalam hati bahagia)heheh..:D.Moga rezeki melimpah ruah buat korang semua..Amin..

Satu adegan memalukan aku di restoran ni.Tengah-tengah nak cari seat,boleh pulak aku tersadung ,Kedebuk jatuh.!!hahah.Nasib baiklah tak berapa ramai yang tengok.Tapi kompem malu kot.Mungkin sebab aku takleh nak imbang angkut beg.Yelah,beg 10 kilo katenye (salahkan beg)

 Mee  yang ummp..!!


Nampak sebaya tak??kehkehekeh





   # p/s:Buat adik-adik sekalian,terima kasih daun keladi bagi stay kat hostel korang..Kalau dah balik mesia,contact-contactala kami ni ye..Guna FB pon boleh.Manalah tahu,boleh ketemu kan. :D


Usai makan,kami pon sedia nak berangkat .Before nak ke Beijing West Station,kami nak singgah sebentar ke Silk Market untuk beli sedikit survenir.Untuk kesana,kami tahan cab aje.Dari Universti ke Yong An li ,kami kene ketuk dalam 110 yuan.Tambang memang mahal,tapi sebab kat beijing ni kami dapat cover bajet,tu yang berani amik cab ke Yong An li.heheh..Cab drop kami di stesen subway yong An li.Buat pengetahuan kalian,laluan Silk Market ni bersambung dengan laluan subway Yong An li.So,dari subway Yong Anli,korang ambil exit A..Kompem jumpa.

Habis urusan di Silk market,kami terus menuju ke Beijing West Station.Walaupun waktu masih awal lagi,tapi aku rasa better sampai sana awal.Takut kene tinggal.Sampai-sampai je kat sana,takde tempat duduk.Semua full.Terpaksa kami duduk beralaskan beg.Aku rasa Beijing West Station ni memang besar weh.Aku rasa macam besar airport pun ada.



                      
  # Ruangan menunggu.

Hampir waktu departure,semua orang dah start beratur.Bila gate open,orang pun mulala berasak-asak.Macam biasa,keretapi kat sini memang style parking jauh.Kami memang terpaksa berlari sambil cari gerabakSemput.!!Masuk-masuk je dalam gerabak,terus je keretapi gerak.haa.!!Silap timing,memang kene tinggal weh.


                                      
 Aku bayangkan "hard seat "yang aku dapat  macam tempat duduk KTM.Ternyata berbeda sekali,jah.Dia bagi memang betul-betul original "HARD" seat.Duduk mengadap 5 orang.Bayangkan perjalanan ke Xian ambil masa dalam 10 jam.Dengan seat yang macam kayu,memang kematu weh punggung.Sebab bajet punya pasal,kami terima sajalah.Janji sampai,sudah..

# Dinner.Sedap kau!!

Sekitar jam 8.00 pagi,kami tiba di bandar Xian,Maka berakhirnya penyeksaan "HARD seat" selama 10 jam .Keluar dari stesen keretapi,aku mencari-cari kelibat staf ambil pick up aku kat sini.Tak lama mencari,akhirnya ketemu jua dengan si Tom aka staf hostel .(sebenarnya aku lupa nama dia sapa,aku main bubuh je)hehehe.Tom terus bawa kami ke teksi dan menuju ke hostel.Di Xian ni,kami menginap di Hantang inn.Sebab apa aku pilih stay kat sini??? Sebab utama aku memilih ini hostel adalah,hostel dekat gila dengan Muslim Quarter.Jadi,mudah untuk  aku mencari makanan halal. Hostel ini juga mendapat review yang baik daripada traveller sampai di "recommended " by www.hostelbookers.com dan juga www.hostelworld.com.

Sampai di hostel,aku terus menuju ke kaunter.Tiba-tiba!!Staf kat kaunter bagitau aku yang aku salah masuk hostel.Hostel yang aku booking ni 10 meter dari sini.Kiranya cawangan lagi satu.Pulak dah!!.Nak tak nak terpaksa menapak 10 meter lagi baru sampai hostel.Sambil mengangkut beg 10 kilo,kami pun melaratkan diri menapak ke "kakak" Hantang inn.Sampai aje di hostel yang benar,aku pun terus check in kat  kaunter .Dapat je bilik,kami pun bersihkan diri dan meneruskan misi meng'qada' tidur .haha..Kami decide petang baru kami jalan ke muslim quarter...

*kunci bilik.

*Bilik aku..

 *Loker


 *Katil orang tengah study.


 *ruang legar hostel


To be continued.............. :D







No comments:

Post a Comment